-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35015 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

برزخ به چه معناست و دلائل اثبات عالم برزخ چيست؟

«برزخ» به معني چيزي است كه در ميان دو شيء حايل شود، سپس اين معني توسعه يافته و به هر امري كه در ميان دو چيز يا دو مرحله قرار گيرد، اطلاق شده است.



در اينجا منظور از «برزخ»، جهاني است كه ميان دنيا و عالم آخرت قرار دارد، يعني هنگامي كه روح از بدن جدا مي​شود، پيش از آنكه بار ديگر در قيامت به بدن اصلي باز گردد، در عالمي كه ميان اين دو عالم است و برزخ ناميده مي​شود قرار خواهد داشت.



براي اثبات عالم برزخ، دليل عمده ما دلائل نقلي و آيات و روايات است، هر چند اين مسئله از طرق عقلي، يا حسي (از طريق تماس و ارتباط با ارواح) نيز امكان​پذير است.



قرآن مجيد گرچه بحث زيادي در مورد برزخ ندارد، و نسبتاً از كنار اين مسأله، ساده گذشته است، ولي با اين حال، تعبيرات صريح و روشني در آيات متعدد در اين زمينه دارد كه مي​تواند اصول كلي مربوط به جهان برزخ را براي ما روشن سازد. با اين اشاره به قرآن باز مي​گرديم و به آيات زير گوش جان فرا مي​دهيم



1 ـ «حَتّي إذا جاءَ أَحَدَهُمْ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ إرجِعُونِ ـ لَعَلّي أعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلّا إنَّها كَلِمَةٌ هُوُقائلُها وَمِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إلي يَوْمٍ يُبْعَثُونَ». مؤمنون/99 ـ 100



2 ـ «وَلا تَحْسَبَنَّ الْذِينَ قُتِلُوا في سَبِيلِ اللهِ اَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ـ فَرِحِينَ بِما آتاهُمْ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبشِرُوْنَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ من خَلْفِهِمْ أَلّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ». آل عمران/ 169 و 170



3 ـ «وَلا تَقُوْلُوْا لِمَنْ يُقْتَلُ في سَبيلِ اللهِ اَمْواتٌ بَلْ اَحْياءٌ وَلِكِنْ لا تَشْعُرُونَ». بقره/154



4 ـ «النّارُ يُعْرَضُوْنَ عليها غُدَّواً وَعَشِّياً وَيَوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ اَدْخِلُوْا آلَ فِرْعَوْنَ اَشَدَّ العَذابِ ـ وإذْ يَتَحاجُونَ في النارِ فَيَقُولُ الضعفاءُ لِلَّذينَ إسْتَكْبَرُوا إنّا كُنا لَكُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُوْنَ عَنّا نَصِيْباً مِنْ النارِ». مؤمني/46 و 47



5 ـ «مُما خَطِيئاتِهِمْ اُغْرِقُوْا فَاُدْخِلُوا ناراً فَلَمْ يَجِدُوْا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللهِ أَنْصاراً». نوح/25



6 ـ «قِيْلَ أُدْخُل الجَنَةَ قالَ يالَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ ـ بِما غَفَرَلي رَبّي وَجَعَلَني مِنَ الْمُكْرَمينَ». يس/26 و 27



7 ـ «وَيَوْمَ تَقُومُ الساعَةٌ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثوا غَيْرَ ساعَةٍ كَذلِكَ كانُوا يُؤْفَكُونَ». روم/55



8 ـ «قالُوا رَبَّنا أمتْنا أَثَنَتَينِ وَأَحْيَيتَنا أثْنَتَينِ فَاْعتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إلي خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ». مؤمن/11










پيام قرآن ج 5


ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.